WELCOME TO TERMINAV©
The terminology database of NAV CANADA, the country's provider of civil air navigation services
English | accident Standardized DEFINITION: An occurrence associated with the operation of an aircraft which, in the case of a manned aircraft, takes place between the time any person boards the aircraft with the intention of flight until such time as all such persons have disembarked, or in the case of an unmanned aircraft, takes place between the time the aircraft is ready to move with the purpose of flight until such time as it comes to rest at the end of the flight and the primary propulsion system is shut down, in which (a) a person is fatally or seriously injured as a result of (i) being in the aircraft, or (ii) direct contact with any part of the aircraft, including parts that have become detached from the aircraft, or (iii) direct exposure to jet blast, except when the injuries are the result of natural causes, are self-inflicted or are inflicted by other persons, or when the injuries are to stowaways hiding outside the areas normally available to the passengers and crew; or (b) the aircraft sustains damage or structural failure that (i) adversely affects the structural strength, performance or flight characteristics of the aircraft, and (ii) would normally require major repair or replacement of the affected component, except for engine failure or damage, when the damage is limited to a single engine, its cowlings or accessories; or for damage limited to propellers, wing tips, antennas, probes, vanes, tires, brakes, wheels, fairings, panels, landing gear doors, windscreen, the aircraft skin (such as small dents or puncture holes), or for minor damages to main rotor blades, tail rotor blades, landing gear, and those resulting from hail or bird strike (including holes in the radome); or (c) the aircraft is missing or is completely inaccessible. COMMENT: Note 1: For statistical uniformity only, an injury resulting in death within 30 days of the date of the accident is classified as a fatal injury by ICAO. Note 2: An aircraft is considered to be missing when the official search has been terminated and the wreckage has not been located. |
aircraft accident Standardized | |
Français | accident Normalisé Masculin DÉFINITION : Événement lié à l’utilisation d’un aéronef, qui, dans le cas d’un aéronef avec pilote, se produit entre le moment où une personne monte à bord avec l’intention d’effectuer un vol et le moment où toutes les personnes qui sont montées dans cette intention sont descendues, ou, dans le cas d’un aéronef sans pilote, qui se produit entre le moment où l’aéronef est prêt à manœuvrer en vue du vol et le moment où il s’immobilise à la fin du vol et où le système de propulsion principal est arrêté, et au cours duquel : a) une personne est mortellement ou grièvement blessée du fait qu’elle se trouve : (i) dans l’aéronef, ou (ii) en contact direct avec une partie quelconque de l’aéronef, y compris les parties qui s’en sont détachées, ou (iii) directement exposée au souffle des réacteurs, sauf s’il s’agit de lésions dues à des causes naturelles, de blessures infligées à la personne par elle-même ou par d’autres ou de blessures subies par un passager clandestin caché hors des zones auxquelles les passagers et l’équipage ont normalement accès; ou b) l’aéronef subit des dommages ou une rupture structurelle : (i) qui altèrent ses caractéristiques de résistance structurelle, de performance ou de vol, et (ii) qui normalement devraient nécessiter une réparation importante ou le remplacement de l’élément endommagé, sauf s’il s’agit d’une panne de moteur ou d’avaries de moteur lorsque les dommages sont limités à un seul moteur, à ses capots ou à ses accessoires, ou encore de dommages limités aux hélices, aux extrémités d’ailes, aux antennes, aux sondes, aux girouettes d’angle d’attaque, aux pneus, aux freins, aux roues, aux carénages, aux panneaux, aux trappes de train d’atterrissage, au pare-brise, au revêtement de fuselage (comme de petites entailles ou perforations), ou de dommages mineurs aux pales de rotor principal, aux pales de rotor anticouple, au train d’atterrissage et ceux causés par de la grêle ou des impacts d’oiseaux (y compris les perforations du radome); ou c) l’aéronef a disparu ou est totalement inaccessible. COMMENTAIRE : Note 1 : À seule fin d’uniformiser les statistiques, l’OACI considère comme blessure mortelle toute blessure entraînant la mort dans les 30 jours qui suivent la date de l’accident. Note 2 : Un aéronef est considéré comme disparu lorsque les recherches officielles ont pris fin sans que l’épave ait été repérée. |
accident d’aéronef Normalisé Masculin | |
Domain | Air Traffic Services / Services de la circulation aérienne |
Sub-domain | Manual of Air Traffic Services (MATS) / Manuel des services de la circulation aérienne (MATS); Pilot-Controller Glossary / Glossaire pilote-contrôleur |
Source | Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel / Glossaire à l’intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne |
Date | IG 2001-04-19; IG 2011-11-23; IG 2016-01-13 |